Villkor

HANDLA

Köp
När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Detaljisten.se. En bekräftelse skickas ut som e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Detaljisten.se rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi kunden och informerar om detta. Kunden har då sin fulla rätt att antingen ändra eller annullera sin beställning.

Priser
Priserna som anges är alltid inklusive moms. Detaljisten.se förbehåller sig rätten att neka en order. Detaljisten.se har alltid för avsikt att erbjuda dig ett fördelaktigt pris på vårt sortiment.

Priser på nätet och butik
Priserna på varorna genom Detaljisten.se gäller enbart vid köp genom Detaljisten.se. I vår butik finner du motsvarande varor men då till butikspriser. Prisskillnader förklaras genom de lägre kostnader som Detaljisten.se har jämfört med vår butik där du kan få personlig rådgivning.

Prisgaranti
Detaljisten.se garanterar att de priser som är angivna vid köptillfället alltid gäller.

Falska beställningar
Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att överlämnas till polisen.

LEVERANSER

Frakt
Vi sänder dina varor med Posten eller annan speditionsfirma. Mindre försändelser upp till 2 kg går med Posten som så kallat varubrev. (Obs! Vissa produkter kan p.g.a. sitt format inte gå som varubrev) Oftast går detta direkt till din brevlåda. Om inte så aviseras du i brevlådan och får hämta din order på Postens närmaste utlämningsställe. Försändelser över 2 kg upp till 20 kg sänds som Postpaket med Posten. Du aviseras genom SMS eller med avi i brevlådan och du får hämta din order på Postens närmaste utlämningsställe. Större försändelser går hem till dig med annan speditionsfirma. Speditionsfirman kontaktar dig per telefon. Om speditionsfirman inte når dig aviseras du i brevlådan och får besked om vart du skall ringa. Speditionsfirman kör ut varorna till dig på dag eller kvällstid. Kvällstid är begränsat till vissa dagar i veckan samt täcker inte alla delar av Sverige.

Fraktkostnader
För frakt tar vi ut en avgift på 99 kr om beställningen understiger 500 kr. Beställningar över 500 kr är kostnadsfri. Vi har vissa fraktfria produkter vilket framgår i kassan eller i beskrivning om produkten.

Leveranstid
Detaljisten.se har som mål att packa orden inom 24 timmar från det att beställningen mottagits. Leveranstiden är där efter 1 – 4 dagar beroende på transportsätt. Eventuella avvikelser i leveranstid framgår alltid på din orderbekräftelse. I de fall leveranstiden som anges på din orderbekräftelse inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta kundtjänst omgående efter att du mottagit ditt ordererkännande om du önskar ändra status på din order.

Leveransförseningar
Vid leveransförseningar informeras du alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är t ex när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Du har som kund alltid rätt att häva köpet vid betydande leveransförseningar. Detaljisten.se förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Eventuella skador
Vid hemkörning så skall du kontrollera så att försändelsen ser oskadad ut. Om det finns synliga skador så skall du ta emot godset, men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först notera en anmärkning på kvittensdelen. Kontakta Detaljisten.se så ser vi till att du får nya varor så snart som möjligt. Behåll det skadade godset tills du får besked av oss, ev. skall detta besiktigas av transportören. Vid uthämtning på Postens utlämningsställe skall du kontrollera så att försändelsen ser oskadad ut. Om den ser skadad ut skall du tillsammans med ombudet kontrollera innehållet. Om det finns skador så skall du reklamera detta på plats och inte ta emot godset. Vi ser då till att du får nya varor så snart som möjligt. Om du har problem med att få reklamera detta hos Posten skall du kontakta kundtjänst. Om delar av försändelsen är oskadad så skall du behålla det oskadade! Om du upptäcker eventuella dolda skador skall detta omgående anmälas till oss och dock max 7 dagar från mottagandet. Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten. För företag gäller leveransvillkor DDU 022 ”Fritt olossat angiven leveransadress”.

ORDER

Delad order
Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Du som kund kommer att få information om detta tillsammans med orderbekräftelsen.

Ej mottagen order
Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som inte lösts ut från posten.

BETALNING

Direktbetalning via kontokort
På Detaljisten.se fungerar samtliga VISA, Mastercard och American Express anslutna kort. Dina uppgifter behandlas konfidentiellt och ingen obehörig kan se dina kortuppgifter. Vid köp fyller du enkelt i typ av kort, kortnummer och giltighetstid, och CVV-kod (kontrollnummer). En verifieringl kommer att göras för att kontrollera att kortuppgifterna stämmer och att det finns pengar på kontot. Pengarna reserveras på ditt konto direkt vid köptillfället, och kommer att dras normalt en till två arbetsdagar efter köp. Gäller även vid eventuellt förlängd leveranstid. Eventuell återbetalning (varan slut i lager, öppet köp eller reklamation) sker genom insättning på ditt kort. Återbetalning sker några dagar efter du kontaktat oss angående ditt ärende.

PERSONUPPGIFTER

Personuppgifterna
Namn och adress tas för att vi skall kunna genomföra köpet och sända varorna till dig. Uppgifterna sparas för att kunna hantera reklamationer etc. Om du har valt att acceptera att få information från oss sparas uppgifterna tills du meddelar att vi skall avföra dig från nyhetsbrev. Vi hanterar inga personnummer. I det falla kreditkortsföretag hanterar detta så sker det utanför vår kontroll och behörighet. Vi för inte vidare någon adressinformation från oss till annan.

Mer om cookies- & säkerhetspolicy här

GARANTIER

Garantier
Detaljisten.se strävar efter att i samarbete med våra leverantörer erbjuda de bästa garantierna i branschen och samtliga varor hos detaljisten.se innefattas därför av garantier. Mer information om vad garantin innefattar och hur länge den gäller just på den vara du beställt, finner du i samband med produktbeskrivningarna. Generellt täcker garantin endast ursprungliga fel, dvs. fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller även i de fall då något fel inte har kunnats konstateras på varan eller då du orsakat skadan själv. Kom ihåg att spara orderbekräftelsen som du får via e-post när du lagt din beställning hos oss, den fungerar i dessa fall som garantibevis.

ÅNGERRÄTT

Konsument
För privatpersoner tillämpar Detaljisten.se Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten. Mer information om returer finns under rubriken Returer. Observera att enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 4 § gäller inte ångerrätt, om avtalet avser: ”En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal”.

Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner. Ångerrätten hos Detaljisten.se gäller alla produkter förutom färg, spackel, lim etc* eller öppnade förpackningar. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:

Meddela Detaljisten.se kundtjänst inom 14 dagar och returnera beställningen inom 30 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den. Varan ska vara i oförändrat skick, dvs. oanvänd, ej förstörd eller skadad. Returnera varan i sin ursprungliga produktkartong eller emballage. Varan ska vara komplett, vilket innebär att brutna förpackningar eller delar av varan inte accepteras som retur.

Detaljisten.se kommer att debitera kunden de extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen. Inga paket löses ut mot postförskott. * Färg, spackel, lim etc kan vi inte ta tillbaka då vi inte kan garantera produktens kvalitet efter transport, lagring mm som står utanför vår kontroll. Någon vidareförsäljning av returnerade varor är därför inte möjlig för oss.

Returer skall sändas till Detaljisten.se, Hammarsköldsvägen 37, 572 76 Fårbo.

Företag
I de fall som näringsidkare handlar hos Detaljisten.se så tillämpas Köplagen.

Returer
Vid åberopande av Ångerrätt & Öppet köp följ instruktionen enligt nedan:
1. Meddela Detaljisten.se kundservice inom 14 dagar efter det att du har mottagit beställningen.
2. Returen ska skickas inom 30 dagar från att varorna levererats. Eventuella fraktkostnader för att skicka tillbaka returen står köparen för.
3. Varan ska vara i oförändrat skick, dvs oanvänd, ej förstörd, emballage intakt samt ej skadad.
4. Returnera varan i den ursprungliga förpackning. Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla eventuella tillbehör ska gå med i returen. Returer skall sändas till Detaljisten.se, Hammarsköldsvägen 37, 572 76 Fårbo.
5. När vi mottagit returen och godkänt den så återbetalas beloppet till er.

REKLAMATION

Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig säljaren att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera köparen med motsvarande inköpsbelopp, under förutsättning att felaktigt gods returneras till säljaren. Det åligger köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. Några andra anspråk på ersättning än fel på produkten beaktas inte.

Reklamation av fel skall göras av köparen före användning av produkten och inom sju (7) dagar från mottagandet av leverans.